Føler du deg ustø? 7 øvelser for bedre balanse

Vinteren er på hell og snøen og isen smelter sakte, men sikkert. Snart kan vi endelig ta av broddene og ta frem vårskoene. På grunn av mye glatt og isete føre i vinter har mange vært mindre aktive enn vanlig den siste tiden. Det kan resultere i mindre styrke, stabilitet og balanse.

På klinikken ser vi stadig mennesker som av ulike grunner har falt. Og det er ikke så rart, for det å falle er veldig vanlig. Faktisk faller hele 1 av 3 over 65 år i løpet av ett år. Dette kan kanskje settes i sammenheng med at hele 1 av 3 over 65 år også føler seg ustø/ svimmel. Dette er en urovekkende statistikk og kan for mange lede til frykt for å komme seg ut.

Vi ønsker å bruke denne informasjonen til å skape motivasjon. Motivasjon til å ta grep for å forebygge nettopp dette. Vi ser at ved hjelp av trening og aktivitet kan fall forebygges og dette gir et langt bedre utgangspunkt til å holde oss aktive hele året rundt. Og det beste av alt – treningen kan utføres hjemme under trygge omstendigheter, slik at det å komme seg ut ikke føles like skremmende.

Og har du tidligere falt? Ja, da øker også sannsynligheten for å falle igjen. Dette har mest av alt med frykt å gjøre; har vi en stiv kropp vil den som oftest slite med å gjenkjenne når vi mister grepet og begynner å falle. I korte trekk er frykten for å falle i seg selv en fiende. Ved hjelp av trening kan vi bygge opp selvtilliten igjen og få balanse i premie.

Under har jeg lagt ved 7 øvelser som jeg anbefaler deg å gjøre. Gjør du disse er du klar for en aktiv vår – med god balanse!

Skrevet av: Kiropraktor Christian Lager, Krathe Helse

Kontaktinfo: christian@krathehelse.no // 40517755

Les flere artikler